10 věcí, které by měl novinář dneška ovládat

6. říjen 2015

Mladá novinářka (a bývalá stážistka v Knight Foundation) se pokoušela najít odpověď na to, jaké vlastnosti by měl splňovat dnešní novinář. Nejdůležitější objev? Vidět věci v souvislostech.

1. HTML kód jako další cizí jazyk
Minimální znalost HTML kódování by měl mít každý novinář. Jednak budete pracovat efektivněji, lépe porozumíte svým webovým stránkám a vůbec celkové správě webového obsahu.

2. Kolik třešní, tolik višní.
Spousta novinářů vidí čísla a začne připomínat jeden z nejznámějších obrazů Edvarda Muncha. Nicméně každý novinář potřebuje čísla analyzovat a pak z nich něco vyčíst – ať už píší článek o navýšení daní nebo výsledcích prezidentských voleb. Čísla, procenta a mediány jsou všude a tak by každý novinář měl umět nejen dobře počítat, ale i umět pracovat s Excelem.

3. Byznys
Pro žurnalisty je důležitá znalost novinářského byznysu – především pro ty, kteří se do budoucna vidí na židli šéfredaktora. Které mediální projekty jsou ztrátové, které naopak přináší zisk, či zda se v téhle branži budou platy snižovat nebo zvyšovat – i v těchto vodách by měli umět novináři dobře plavat.

4. Kdo je vaše publikum?
Znalost byznysového prostředí (viz výše) nás logicky přivádí k dalšímu okruhu, který je pro novinářskou činnost zásadní – znalost vlastních čtenářů, vědět, kolik jich je, či jak reagují. Psaní článků by mělo být druhem vzájemné konverzace, nikoliv monologem. I proto není počet čtenářů určujícím faktorem úspěšnosti – důležitá je jejich míra zapojení a vaše schopnost reagovat na jejich podněty.

5. Budování brandu
Když se řekne Český rozhlas, vybavíte si respektovanou instituci přinášející kvalitní obsah. A stejné by to mělo být i s vaší osobní značkou. Lidé by si po vyslovení vašeho jména měli vybavit vaše charakteristické vlastnosti. Takovéto osobnosti pak dávají tvář celému médiu, ve kterém působí. Buďte vidět online, využívejte třeba blog, kde si čtenáři mohou přečíst vaše názory.

10 věcí, které by měl novinář dneška ovládat

6. Buďte na sociálních sítích
Spousta uživatelů, včetně oficiálních institucí, používá sociální sítě jako platformu, na které sděluje důležité informace (policie informuje o dopravních nehodách, hasiči o požáru, atd.), z nichž poté novináři tvoří aktuality a tzv. „breaking news“. Je naprosto v pořádku získávat informace ze sociálních sítí (pokud je lze ověřit). Na Twitteru sledujte aktuálně nejvíc používané hashtagy, které souvisí s danou událostí a dozvíte se tak další aktuální informace. (např. #charliehebdo).

7. Pravidlo 140 znaků
Vydáváte krátkou zprávu nebo chcete nalákat statusem uživatele Facebooku na váš web? Dbejte na to, aby počet znaků nepřekročil 140 znaků a aby čtenáře dostatečně nalákal na přečtení celého článku (pokud sdílíte odkaz, používejte zkracovač).

8. Tvořte obsah pro různé platformy
V dnešní době již reportéři musí umět fotit, editovat, vytvářet video či různé infografiky. Neznamená to však nutně, že s sebou musíte tahat těžký foťák, kameru či další techniku. Na internetu je spousta nástrojů (většina z nich zdarma), které vám pomohou se základní editací videa či dalšího obsahu. Čtenář digitálního věku totiž očekává, že mu kromě textu nabídnete i něco víc. A jen tak můžete dosáhnout zaujetí ještě většího publika.

9. Šaty dělají člověka
Znalost digitálního prostředí vám však nebude k ničemu, když budete publikovat texty s chybami či formálními nedostatky. Žijeme sice v instantní době, kdy je potřeba všechno publikovat rychlostí blesku, ale i tak je potřeba si svůj text před vydáním několikrát zkontrolovat. Závisí na tom vaše pověst - čtenáři chyby bohužel neodpouští.

10. Adaptujte se
Technologie, které jsou dnes nové, mohou být již zítra zastaralé. Důležité však je umět se neustále adaptovat na nové technologie a stále se učit.

Původní verzi článku najdete ZDE.

Spustit audio