Alexandre Brachet: "Mladí lidé chtějí slyšet především o sobě samých"

Alexandre Brachet

Deset zemí spojilo své síly a položilo si otázku: „Generation What?“. Koprodukční projekt na území ČR odstartoval Český rozhlas ve spolupráci s Českou televizí. Výrazný podíl na podobě Generation What má také agentura Upian v čele s kreativním ředitelem Alexandrem Brachetem. Ten začátkem března přijel na festival Jeden svět, aby představil svůj nový multimediální projekt Do Not Track (Přestaňte slídit). PRESSpektivy byly u toho.

Masterclass nabídla skvělé příklady transmediálních projektů. V jednom jsme viděli kombinaci audia, videa a internetu. Jak se díváte na využití audia a digitálního storytellingu vy?

Audio je v online prostředí určitě velmi důležitým a silným prvkem. Je potřeba jej kombinovat s ostatními médii, ať už jde o vizuální obsah (kde je zvuk součástí videí) nebo online platformu.

A co rádio a online prostředí?

Tady samozřejmě existuje spousta způsobů, jak rádio jako takové využít v online prostředí. Osobně si myslím, že rádio bude existovat do budoucna především ve formě on-demand; já sám takovým způsobem rádio používám – ráno poslouchám klasické FM rádio a pak si pustím na internetu nebo v mobilu podcast nebo digitální vysílání. Dnes už nejsme v situaci, kdy jsme závislí na tom, jestli máme dobrý FM signál či nikoliv.

Zmínil jste podcasty – v čem vidíte jejich největší sílu?

Pro rádia je to skvělý způsobotestovat na lidech, jak budou reagovat na nové formáty a témata. Podcastů dnes existuje velká spousta – například velmi úspěšný je detektivní podcast Serial, který je ve světě opravdovým hitem.

Jste autorem projektu Generation What – co podle vás musí mít rádio, aby bylo atraktivní pro mladou generaci?

Alexandre Brachet

No, to není jednoduchá otázka. Ale myslím, že jde zejména o témata, která rádia nebo i televize mladým přináší. Pokud chtějí média přilákat mladou generaci, musí jim nabídnout témata, která je budou skutečně zajímat. Chtějí slyšet o sobě samých a chtějí slyšet své vrstevníky mluvit o sobě a o jejich zájmech nebo problémech. Koneckonců – proč tolik hltají YouTubery? Protože to jsou lidi, kteří jsou jako oni, je to jejich zrcadlo, které jim ukazuje, kdo vlastně jsou, a mohou se s nimi ztotožnit. A tohle je vlastně odpověď na otázku – moderátoři by měli být mladí, měli by mluvit o sobě a tom, co je trápí nebo zajímá. A aktuálně můžete mladé nalákat třeba na tématiku sociálních sítí, počítačových her, YouTube videí atd.

Které médium je podle vás médium budoucnosti?

Řekl bych, že všechna média. Všichni totiž rádi chodíme do kina, posloucháme rádio, každý rád čte... Nestavěl bych to do pozice kdo s koho, každé médium tady má své místo, ale spíše se každé hodí pro trošku jiné téma nebo pro jinou denní situaci. Zájem o televizi klesne, protože mladí moc nechtějí čekat na to, kdy bude hrát jejich oblíbený seriál. Proto se tohle médium postupně přesune na on-demand platformy jako například Netflix, atd. A velkou roli bude hrát určitě virtuální realita.