Brexit v evropských médiích. Zabije, nebo posílí EU?

1. srpen 2016

Evropská média zastávala v převážné většině případů negativní postoj vůči výsledkům britského hlasování o vystoupení z Evropské unie.

Evropská média zastávala v převážné většině případů negativní postoj vůči výsledkům britského hlasování o vystoupení z Evropské unie. Vyplývá to z analýzy denního tisku třinácti evropských zemí v týdnu následujícím bezprostředně po britském referendu. Média opakovaně zmiňovala negativní dopady Brexitu na Evropskou unii, poškození národních zájmů jednotlivých evropských zemí, neblahý dopad na Velkou Británii a varování před podobným vývojem v dalších zemích osmadvacítky. Zároveň by podle analyzovaných médií nebylo v zájmu konkrétních zemí následovat britský příklad.

Výzkum mediálního pokrytí Brexitu provedla mezinárodní akademická platforma Evropská observatoř žurnalistiky (EJO). Zapojilo se do něj třináct evropských zemí této sítě (Albánie, Česká republika, Itálie, Lotyšsko, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Švýcarsko, Ukrajina) a USA. Z každé země byly do analýzy zařazeny tři deníky reprezentující nejvýznamnější levicový, pravicový a bulvární titul. Sledované období bylo od 25. června do 1. července 2016. Celkově studie analyzovala 1638 článků, jejichž hlavním tématem byl Brexit. Dalších 489 článků ze tří britských deníků ze stejného časového období bylo analyzováno v rámci příbuzné studie.

Pokračování článku najdete tady.

autor: Eva Hudzieczková
Spustit audio