Dominance Facebooku v žurnalistice může být špatnou zprávou pro všechny z nás

Facebook
Facebook
Podle nejnovějších zjištění Facebook kvalitní žurnalistice příliš nenahrává.

Převažují výhody umožňující sociálním sítím fungovat jako platformy pro žurnalistiku nad nevýhodami? Většina vydavatelů odpoví kladně, někteří sice s trochou nelibosti, jiní k tomu ještě doplní, že by měli být přece všude tam, kde je jejich potenciální cílová skupina a přitom tajně doufá, že právě přítomnost na mnoha platformách jim pomůže vybudovat loajální (a pravidelně platící) čtenářskou obec.

Zatím to však vypadá, že přítomnost vydavatelů na sociálních sítích vede k závislosti na nich – média tím totiž ztrácí kontrolu nad obsahem, a také to pro ně představuje finanční ztráty. Katharine Viner, redaktorka Guardianu popsala, jaký mohou mít technologie vliv na mediální byznys. Sociální média jsou podle ní „extrémně mocná zejména v ohledu, jakým způsobem určují, co na nich čteme a zda ze sdíleného obsahu vydavatelství vydělají peníze.“ Důkazem může být právě obsese vydavatelství, která se snaží přizpůsobit neustálým změnám algoritmů, ovlivňující pořadí a četnost jednotlivých zpráv.

Nicméně Facebook už netouží být pouze platformou, na které se obsah bude sdílet a odtud se uživatel dostane až k vydavateli. Facebook (a sociální sítě jemu podobné) se chtějí stát přímo hostitelem, místem, kde obsah bude k dispozici nativně. A ačkoliv se konkrétně Facebooku minimálně co do čísel v návštěvnosti velmi těžko konkuruje (1,7 milionů aktivních uživatelů měsíčně, případně, chcete-li více než miliarda uživatelů, kteří se na Facebook přihlásí alespoň jedenkrát za den), jsou zde stále nevýhody jak pro příjemce, tak pro tvůrce zpráv, které v nedobrém ovlivňují snahy o tvorbu kvalitní žurnalistiky:

- zachovávají náš dosavadní pohled na svět tím, že nám nabízí obsah na základě našeho předchozího chování na sociální síti. Tím brzdí alternativní či opačné zprávy, které pak nemají šanci probojovat se do našeho newsfeedu,

- nakládá s falešnými zprávami úplně stejně, jako s kvalitní žurnalistikou. Sociální sítě se však brání tím, že samy sebe prohlašují pouze za platformy, nikoliv za vydavatele,

- dávají prostor těm vydavatelům, kteří rozumí optimalizaci v tomto prostředí, kteří nemusí nutně nabízet kvalitní obsah.

Existuje tu samozřejmě pokušení dát na stejnou úroveň nevyváženou distribuci článků na sociálních médiích a například to, jak se k vydavatelům chová Google. Navzdory mnoha nedokonalostem (které mimochodem vzbudily i pozornost komisařů EU) je však potřeba říci, že primárním účelem vyhledávače je sloužit jako vstupní brána do internetu a tedy ho propojovat a neusilovat o vyřazení z provozu jednotlivých stránek. Vyhledávač nabízí odkazy, které uživatele přesměrují mimo jeho rozhraní. A o tohle už zdá se Facebook moc nestojí.

Autorem článku je Jon Bernstein, nezávislý konzultant z oblasti digitálních médií, bývalý redaktor Channel 4 News. Původní zprávu si můžete přečíst tady.