Hoaxy jsou hrozbou pro společnost, aneb proč se německá investigativní neziskovka zapojila do monitorování falešných zpráv
Jak moc mohou tzv. hoaxy ovlivnit názor voličů, kteří svým hlasem rozhodují o budoucnosti země? A jak moc se změní jejich názor poté, co se ukáže, že zpráva byla falešná?
Odpovědi na tyto otázky zůstávají i nadále nejasné. Nicméně i v okamžiku, kdy původně falešná zpráva zahýbe názorem byť jediného člověka, který následně přeruší řetězec sdílení zprávy třeba na Facebooku, má tohle odhalování a monitorování hoaxů smysl. Myslí si to David Schraven, spoluzakladatel neziskového newsroomu Correctiv, který v Německu funguje od roku 2014. Od té doby se zabýval dopingovými kauzami nebo stále neobjasněnému zmizení letadla Malaysia Airlines.
Correctiv se stala první německou organizací, která se spojila s Facebookem, a společně tak odhalují a upozorňují na fámy, které po této sociální síti kolují. Stalo se tak navíc měsíc poté, co byl podobný projekt představen ve Spojených státech, jako reakce na proběhnuvší prezidentské volby.
Schraven kontaktoval zástupce Facebooku již minulý podzim a vyjádřil své pochyby nad šířením falešných zpráv. V prosinci pak Facebook oslovil Correctiv, zda by chtěli být součástí projektu, jež by v rámci sociálních sítí ověřoval informace a zprávy, které se nejeví být pravými.
„Je důležité, aby lidé dostávali pravdivé informace,“ říká Schraven a pokračuje: „Občas, když se mezi lidmi šíří nějaká falešná zpráva a někdo tento cyklus sdílení přeruší a nahlas řekne ‚hele, pokud chceš tuhle informaci sdílet se svými kamarády dál, měj na paměti, že neděláš správnou věc‘ – tak si myslím, že tohle může alespoň něco trochu změnit. Ale jestli to bude nebo nebude mít vliv na výsledek voleb, to nevím. I přesto si však myslím, že to má smysl. Jinak bychom to nedělali.“
Text je přeložen a editován, původní verzi uveřejněnou na serveru niemanlab.org najdete zde.