Investigativní žurnalistika na Instagramu

9. květen 2016

Přečtěte si, jak oblíbenou sociální síť pro sdílení fotek využili bratři z Chicaga.

Jeff Kelly Lowenstein je investigativní novinář z Chicaga. Jeho bratr, Jon Lowenstein, je profesionální fotograf, který se kdysi zamiloval do polaroidu, takže je celkem logické, že s příchodem smartphonů propadl kouzlu Instagramu, kde si vybudoval velkou komunitu fanoušků. Oba bratři rádi přinášeli a sdíleli příběhy s ostatními lidmi, zároveň však svým snažením chtějí prospět i komunitě kolem sebe – proto se rozhodli, že budou tvořit spolu a zkusí tak vyvolat diskuzi nad různými tématy mezi větší skupinou uživatelů.

Jeff se zabýval například problematikou zpětných hypoték, které jsou v okolí Chicaga velkým problémem a týkají se zejména starších Afro-američanů. Když Jon na svůj Instagram poslal fotku jedné z podvedených obyvatelek, Jeff poď ni napsal její osobní příběh. V komentářích se pak rozvíjela diskuze, kde si ostatní sdělovali podobné zkušenosti, cenné rady, případně se doptávali na další detaily – a nutno dodat, že Jeff i Jon se snaží odpovědět na co největší počet komentářů.

Oba bratři si tuhle platformu pochvalují a myslí si, že jde o prostor pro skutečný dialog. Fotka samozřejmě přitáhne uživatelovo oko jako první, nicméně detaily v popisu fotografie teprve příběh dále rozbalují.

Mnozí mohou namítnout, že podobnou strategii volí i jiná média, nicméně u těchto bratrů jde o to, že jsou dva a každý se stará o jednu z částí. Nina Berman, profesorka na Columbia University k tomu dodává: „Tihle bratři navazují na starou tradici magazínů, které věřily v sílu dobře sehraného týmu, kde slovo a dobrá fotografie jdou ruku v ruce,” k tomu ještě oceňuje jejich snahu: „Je vidět, že se snaží odpovědět na každý komentář pod fotografií, vyzývají čtenáře k další diskuzi, posílají jim podrobnější informace – to je mimochodem dovednost, kterou by si měl osvojit každý novinář.”

Fernando Diaz z Centra pro Investigativní reportáž v Kalifornii navíc oceňuje to, že bratrům podařilo přitáhnout čtenářskou pozornost v jejich přirozeném prostředí - tedy na internetu – což je věc, se kterou si mediální domy často lámou hlavu: „Jeff a Jon zkrátka přišli tam, kde již komunita uživatelů existuje a pouze uživatele zapojili do konverzace o fotkách, které jim prezentují.”

Tablet (ilustrační foto)

Kromě velkých témat se však bratři zaměřují i na lokální témata. Nicméně jejich další projekt se bude věnovat tomu, co by na aktuální americkou společnost řekl Martin Luther King, kdyby se po padesáti letech znovu vrátil na zem.

autor: Eva Hudzieczková
Spustit audio