Jak přijímá mediální obsah mladá generace ze severu Evropy?

26. leden 2016

Výzkum proběhl mezi mladými lidmi ve věku 13 až 29 let.

V severských zemích byl proveden velký průzkum, který se snaží pochopit chování a zvyky věkové skupiny, na níž je velmi složité zacílit obsah médií veřejné služby. V průběhu roku 2015 zafinancoval fond Nordvision (fond, ve kterém je sdruženo pět vysílatelů veřejné služby; patří mezi ně následující země: Dánsko, Norsko, Island, Švédsko a Finsko, pozn. ed.) třetí fázi průzkumu, který se zaměřuje na zvyky a přijímání médií mezi mladou generací ve Finsku, Norsku, Dánsku a Švédsku. Tato třetí fáze se důkladně věnovala právě mladým lidem ve věku 13-29 let.

Měnící se zvyky této demografické skupiny vykazují stejné znaky ve všech severských zemích, kde byl za posledních několik let zaznamenán dramatický pokles ve sledování televize. Tento vývoj ovlivnil nejen obrovský nárůst chytrých zařízení či jiných platforem, na kterých lze sledovat vizuální obsah, ale svou roli zde hraje i velká konkurence na lokální a globální úrovni.

Výzkum začal kvalitativní před-studií v Dánsku, kde vybrali patnáct mladých lidí této věkové skupiny, aby lépe pochopili jejich charakteristiky a podrobnější zvyky v případě používání mobilních zařízení. Na tomto základě pak byl proveden výzkum s 1000 respondenty z každé země.

Nejzajímavější poznatky:

• Na otázku, které médium by jim chybělo nejvíce, odpovídali následovně: nejčastěji to byl Youtube (22 %), následoval Facebook (21 %), Spotify (13 %) a Netflix (8 %). Pouze 7 % dotázaných ve svých odpovědích uvedlo, že by to byl právě obsah veřejné služby, který by postrádali nejvíce. To jen ukazuje, že konkurence je nelítostná a zároveň je vnímaná v globální rovině, pokud jde o tuto cílovou skupinu.

• Při bližším pohledu na Youtube zjistíme, že vztah k této platformě je velmi roztříštěný a skládá se převážně z konkrétních klipů a videí. I přesto však lze nalézt určité vzory a stejné znaky - nejpopulárnější obsah je ten, který přináší zábavu a je vtipný; dotázaní mezi 13-19 lety se zaměřují hodně na tzv. YouTubery (např. PewDiePie Armin), zatímco ti mezi 20-29 lety mají tendenci sledovat obsah, který je spojen s nějakou osobností vystupující v tradičních médiích (např. Jimmy Fallon, Ellen DeGeneres). Hloubková analýza ohledně preferencí obsahu na YouTube proběhla zatím jenom v Dánsku, nicméně i z ostatních zemí očekáváme podrobnější informace o tomto fenoménu.

• Facebook je stále nejpoužívanější sociální sítí, minimálně pokud jde o dosah. Pokud se však zaměříme na interakci a sdílení vlastního obsahu, pak bude na špici Instagram, Snapchat a WhatsApp – tyto aplikace na mladou generaci primárně i cílí.

• Když byli mladí lidé dotázáni, jakým způsobem my mohla média veřejné služby sloužit ještě lépe jejich potřebám, pak odpovídali, že by více ocenili více seriálů určených pro mládež, jehož epizody by byly neustále dostupné.

Původní a nezkrácenou verzi článku najdete ZDE.

autor: Eva Hudzieczková
Spustit audio