Jak u reportáží zvýšit jejich dosah a enganement publika?

03612828.jpeg
03612828.jpeg
Pár tipů od Melody Kramer přináší americký Poynter Institute for Media Studies.

Přinášíme zkrácenou verzi článku od Melody Kramer, která většinu svého dosavadního profesního života strávila v médiích veřejné služby, kde produkovala, režírovala či editovala nové poořady a aktuálně pracuje jako stratég pro digitální projekty v NPR.

Jak vybrat nejlepší způsob pro vyprávění tohoto příběhu?
Předtím, než se hned pustíte do interaktivního projektu, měli byste si sami položit několik otázek, jako například to, kolik času na vytvoření takového projektu máte, jak moc je příběh nadčasový (jestli bude obsah relevantní/zrecyklovatelný i po nějakém delším časovém období), zda se k tomuto příběhu dá přidat i kontext či nějaké pozadí, které lidem pomůže v porozumění tématu nebo zda téma vůbec reflektuje zájmy/zaměření našich čtenářů/posluchačů, atd. Ušetříte tak čas reportováním o tématech, které vaši cílovou skupinu tolik nezajímají či případnou produkcí náročného multimediálního obsahu.

Publikum ve středu dění reportáže
Zkuste se zaměřit na takový obsah, který můžete vytvořit s někým z vaší cílové skupiny. Rozhlasová stanice KPCC z Kalifornie se například zamýšlela nad tím, jak by mohli lidi přesvědčit k tomu, aby šli ke komunálním volbám, což je typicky nepříliš oblíbená událost, které obyvatelé nevěnují příliš velkou pozornost. Rozhodli se však zaměřit se na jednoho ze svých posluchačů, který vlastně vůbec neměl v plánu k volbám jít. Přesvědčili ho však, aby se o volby zajímal více. S tím, jak se volby blížily, s tímto posluchačem hledali vhodné kandidáty, navštěvovali je, točili s nimi rozhovory na Instagram. Celý příběh posluchače pak zaznamenali pomocí komiksu. Výsledek? Výborný obsah, který mezi posluchači rezonoval – tato strategie se dá použít prakticky na jakoukoliv tématiku, kterou je jednodušší vysvětlit krok po kroku za účasti někoho z publika.

Tvořte projekty, které slouží vašim čtenářům
Novinář Fritz Klug z MLive.com byl osloven, aby napsal vysvětlující článek o poměrně složitém návrhu hlasování. Nakonec ho společně se svými kolegy doplnil o infografiku, animovaný gif a kvíz, který měl otestovat, zda čtenáři systému porozumněli. Zasáhli tak širokou skupinu čtenářů, přičemž každý si mohl vybrat způsob zpracování, které vyhohoval zrovna jemu.

Další inspirace a původní anglickou verzi článku, kterou uveřejnil americký Poynter Institute for Media Studies najdete tady.