Projekt Deutsche Welle: Co ti brání?

28. duben 2015

Jednosměrná komunikace v dnešní době nefunguje, prohlásil Fabian von der Mark z Deutsche Welle na Mezinárodním festivalu novinářů v italské Perugii.

Sociální sítě, digitální komunikace a mobilní technologie umožňují novinářům vyhledávat zdroje napříč celým světem, ale ne vždy se jim podaří plně využít všech možností. I proto německý vysílatel Deutsche Welle spustil začátkem roku nový projekt „Life Links“, jehož hlavním cílem je zapojit do procesu žurnalistiky hlasy z celého světa a publiku tím udělit aktivní roli.

Fabian Von der Mark uvedl, že schopnost poslouchat je podle nich jádrem žurnalistiky. Principem projektu "Life Links" je vyprávět příběhy čtenářů na předem daná témata po období čtyř týdnů.

Projekt stojí na otázce: „Co ti brání?“

Je to výzva pro publikum – výzva, aby přispěli svými myšlenkami a zkušenostmi prostřednictvím online formuláře. Tým Life Links pak v nich najde společná témata a na webové stránce zveřejní anketu, kde budou moci uživatelé hlasovat o tom, jaké téma bude vybráno pro příště. Když je téma odhlasováno, tým začne hledat způsob, jakým ho pojmout, včetně vyhledávání podle hashtagů. Na závěr pošlou do terénu reportéry, kteří na dané téma natočí příspěvek s lidmi.

Epizody nebo témata obvykle zůstávají na webu čtyři týdny. Po dvou týdnech ze čtyř představí TV dokument, který je vyvrcholením projektu.

Screenshot Deutsche Welle Life Links

Life Links momentálně dokončuje téma vzdělávání - #AForEffort – který do hloubky představil zkušenosti, myšlenky a problémy tří učitelů v Německu, Bulharsku a Zamibii. A nejen to: téma přineslo i interaktivní analýzy světového vzdělávání, názory, rozhovory.

Jedním z pravidel je, že každé téma musí vždy zahrnovat jednoho respondenta z Německa, jednoho odjinud z Evropy a jednoho mimoevropského.


Deutsche Welle je německý mezinárodní vysílatel, zaměřený téměř výlučně na vysílání do zahraničí prostřednictvím krátkých vln, internetu a satelitního rozhlasu ve 30 jazycích. Poskytuje i satelitní TV vysílání ve čtyřech jazycích, online zpravodajství a provozuje vlastní centrum pro rozvoj mezinárodních médií, DW Akademie. Vysílá od roku 1953; v češtině od roku 1962; v roce 2012 prošel DW rebrandingem. Patří do "rodiny" vysílatelů, jakými jsou BBC World Service, France 24, Voice of America, Radio Canada International, Radio Free Europe nebo Radio France Inter.

V případě tématu #DrugTrap se museli reportéři pustit do zkoumání procesu produkce kokainu. Tématu se účastnil výrobce z Venezuely, německý dealer momentálně ve vězení a závislosti odvykající Finka.

V tématu #HeadAboveWater zpovídal tým Life Links mladého německého rybáře, nizozemského námořníka a bangladéšskou ženu, která letovací lampou rozmontovává lodě.

Proces, kterým tyto příspěvky znikají, je podle Von der Marka od začátku naprosto transparentní. Některá témata mohou vyvolat kontroverzi. Například v rámci prvního tématického streamu #WhoAmI se reportérka Gönna Ketels vydala do osady na okraji Paříže, kde navštívila romskou komunitu. S hrnkem čaje se dívala na televizi z postele jedné z nich, romské ženy, která nazývala tuto osadu domovem. Značná část novinářů ale reagovala negativně: "Pro starší generaci televizních reportérů je nepředstavitelé, že by se mohli dostat tak blízko k předmětu své práce. Pro některé lidi to bylo nepříjemné, ale zase to dokazuje, kam až jsme se dostali a jaké máme reportéry."

Klíčem k oslovování těchto mnohdy rozličných a často neprávem přehlížených komunit jsou skromní a slušní reportéři, kteří umožní se subjektu rozpovídat a otevřít. Podle Van der Marka je třeba vybrat takové reportéry, kteří se skutečně zajímají o lidi."

Screenshot Deutsche Welle Life Links 2

Motivovat komunitu k zapojení do projektu může být také složité, zejména za začátku, než si Life Links vybuduje jméno. Ale Deutsche Welle pro ní poskytuje celou síť kontaktů.

Sociální sítě poskytují další kontakty. Von der Mark doufá, že se jednou projekt dostane do fáze, kdy bude pomyslná mapa naplněná značkami s respondenty pro každé téma. Rovněž chce pokračovat v rozšiřování publika mimo Evropu a americký kontinent. Zapojení a interakce je totiž nezbytnou součástí moderní digitální žurnalistiky.

A v dnešní době skutečně nelze nabízet jednosměrnou komunikaci.

Zpracováno z https://www.journalism.co.uk/news/how-deutsche-welle-brings-the-audience-into-its-storytelling-process/s2/a564804/

autor: lf
Spustit audio