Průkopnický projekt BBC 50:50 nyní zahrnuje také osoby s rozdílnou etnickou příslušností a se zdravotním postižením

30. říjen 2020

Generální ředitel Tim Davie vyzývá organizace mimo BBC, aby se rovněž chopily této výzvy a poprvé zveřejnily údaje o zastoupení žen ve svých společnostech.

BBC vyzývá své tvůrce programů, aby rozšířili úspěšnou projektovou metodiku 50:50 o monitorování zastoupení osob se zdravotním postižením a různých etnických skupin.

Iniciativa, která vznikla v BBC News, využívá metodiku založenou na sběru dat ze sledování obsahu a zásadně posouvá genderové zastoupení v médiích. Týmy používají vlastní monitorovací systém k měření zastoupení genderově rozlišených přispěvatelů v obsahu. Nyní se tato metodologie rozšiřuje i o zdravotní postižení a etnickou příslušnost.

Týmy BBC pod vedením Tima Davieho cílí na větší rozmanitost v zastoupení afroameričanů, asijských a jiných etnických menšin (20%) a zdravotně postižených osob (12%). Budou stavět na úspěchu projektu 50:50 a nově se zaměří na získávání rozmanitějších hlasů a přispěvovatelů s cílem lepšího zrcadlení publika, které BBC oslovuje.

Cílem bude úprava regionálního a mezinárodního obsahu podle demografických údajů publika.

V rámci přípravy na expanzi se konaly pilotní projektové zkoušky mezi březnem a říjnem s účastí více než 60 týmů BBC. Ty si vyzkoušely různé metody sběru a monitorování dat přizpůsobených konkrétně jejich obsahu.

Tim Davie, generální ředitel BBC, říká: „Je naprosto zásadní, aby BBC zastupovala všechny skupiny veřejnosti, kterým slouží. Průlomový projekt 50:50 měl za poslední tři roky silný dopad nejen na BBC. Myslím, že má potenciál dostat se ještě dále a najít pro svůj obsah další, nové hlasy. Není to výzva jen pro BBC, ale pro všechny mediální organizace. Těší mě, že se na palubě projektu objevují další, nové organizace, protože společně můžeme do mediálního světa přinést pozitivní změnu.

Nina Goswami, vedoucí projektu 50:50 v BBC říká: „Pokud jde o zastoupení žen, 50:50 obohacuje naše programy o nové hlasy a data ukazují, že nám projekt pomáhá myslet jinak, což znamená, že objevujeme nové příběhy. Uplatňováním základních principů 50:50 v oblasti reprezentace osob se zdravotním postižením a různého etnického původu věříme, že můžeme rozšířit škálu hlasů a objevit ještě více nového obsahu, který odráží náš svět. Před námi stojí dlouhá cesta, ale společně ji můžeme zvládnout.

Kromě dnes oznámené expanze BBC poprvé vyzývá aktuální partnery v projektu 50:50, aby zveřejnili svá genderové data spolu s BBC v rámci výzvy pro měsíc březen 2021, což pomůže zvýšit zastoupení žen v médiích.

K projektu 50:50 se již připojilo více než 70 organizací z celého světa, včetně společností Unilever, RTÉ, TVNZ, Financial Times, ABC News (Austrálie), Edelman a Lansons.

Společnost ABC News (Austrálie) se k projektu 50:50 připojila v roce 2018 a nyní se ho účastní téměř 40 týmů. Zastoupení žen ve zpravodajství a publicistice se v ABC zvýšilo z 41% v dubnu 2019 na 46% v září 2020, přičemž některé týmy dosáhnou cíle 50:50 do konce roku.

Ředitel zpravodajství v ABC, Gaven Morris, říká: „ABC musí vypadat a znít stejně, jako moderní Austrálie. Děláme pro své publikum lepší práci a jsme pro ně cennější, když správně zohledníme naše publikum. Ve zpravodajství je teď naše vyprávění silnější a bohatší. Slyšíme více žen a řešíme problémy, o které se ženy zajímají, což sebou nese výhody větší relevance a kvality naší práce.

K dnešnímu dni se do projektu 50:50 přihlásilo více než 600 týmů BBC, které shromažďují genderová data.

Mezi významné programy, které v březnu 2020 dosáhly 50% obsazení žen, patří Radio 4’s The World This Weekend, News at Six, BBC Breakfast, The Andrew Marr Show, The One Show, Radio 5 Live Breakfast a Songs of Praise. Pokrytí festivalu v Glastonbury v červnu 2019 a vyhlášení sportovní osobnosti roku v prosinci 2019 dosáhlo v BBC v obou případech 50% ženských přispěvatelek.

Diváci si všimli rozdílu. Téměř 40% účastníků celorepublikového reprezentativního průzkumu uvedlo, že zaznamenali nárůst počtu žen v online obsahu BBC, včetně webů BBC, iPlayer a BBC Sounds.

40% posluchačů ve věku 16 až 34 let uvedlo, že z obsahu BBC získali větší požitek v důsledku vyššího počtu vstupů žen. 32% žen ve věku od 25 do 34 let uvedlo, že nyní konzumují více online obsahu BBC kvůli vyššímu zastoupení žen.

BBC Radio Norfolk je mezi týmy BBC, které se účastní genderového monitoringu a od prosince 2018 se mu podařilo dosáhnout ve své Breakfast Show vyrovnaného poměru 50:50.

Sophie Ludkin, BBC Norfolk Broadcast Assistant, říká: „V regionálním rádiu je zásadní zajistit, aby se komunita ve všech svých vrstvách slyšela a odrážela ve výstupu. Pohlaví, rasa, zdravotní postižení a třída jsou všechno oblasti, kde se tým snaží lépe reflektovat komunitu - a to je klíčem k větší úspěšnosti show. Je to týmové úsilí, kde si všichni musíme navzájem pomáhat, abychom byli lepší. "

Spustit audio