Report: jaký přijímají média lidé v Dánsku?
Na rozdíl od Francie či Německa, televize v Dánsku již není hlavním zdrojem zpráv.
Na rozdíl od zemí jako je Francie a Německo, televize v Dánsku již není hlavním zdrojem zpráv. To je jeden z výsledků prezentovaných ve zprávě, která se zabývá mediálními návyky v roce 2015 v Dánsku.
V roce 2015 Dánové hledají stále více zprávy a novinky na internetu, což je o pět procent vyšší podíl než u televizního zpravodajství.
„Nyní máme v Dánsku situaci, kdy dlouholetý pokles přijimání zpráv z tištěných médií (a to za pouhý jeden rok) byl doprovázen také poklesem v přijímání zpráv z televizního vysílání. Dnes většina Dánů získává zprávy z online prostředí, v kombinaci s novinami, což znamená větší záběr než je tomu u veřejnoprávního média. V celkovém obraze je faktem, že mladí lidé získávají většinu zpráv ze sociálních médií, starší lidé stále tíhnou k televiznímu zpravodajství – a všichni k tomu přijímají online verzi novin a televizních zpráv – každá skupina však v jiné míře.“
I přesto, že důležitost televizního zpravodajství klesá, zůstává i dominantním médiem pro věkové skupiny 45-54 a 55+ let.
Navzdory dominanci on-line zpravodajství nám však report ukazuje, že pouze malá menšina považuje zprávy ze sociálních médií za ty nejdůležitější.
Klíčové body studie jsou přitom tyto:
• Dánsko již není zemí, kde je televizní zpravodajství vnímáno jako "hlavní zdroj zpráv", a to na rozdíl od zemí jako je Francie a Německa, kde jsou televizní zprávy o 30 procentních bodů nad online zpravodajstvím. V Dánsku dominuje online zpravodajství nad televizními zprávami o pět procentních bodů.
• I přes velkou převahu online zpravodajství ho pouze malá menšina (pět procent) považuje za nejdůležitější. Existují značné věkové rozdíly – mezi věkovou skupinou 18 až 24 let zde 16 % nachází ty nejdůležitější zprávy, kdežto u věkových skupin mezi 45-54 a 55 lety televize stále dominuje jako hlavní sdělovací prostředek.
• Dánové i nadále patří mezi nejvíce loajální konzumenty zpráv (věrnost k určitému médiu vzrostl ze 46 na 54 %) a když hledají zprávy, jdou přímo konkrétní zpravodajské weby nebo používají aplikace institucí, kterým jsou věrní.
• Dánové také stále více používají vyhledávače (29 % ve srovnání s 15 % v roce 2014) a sociální média (38 % ve srovnání s 16 % v roce 2014) jako výchozího bod pro vyhledávání novinek. S tím také souvisí vzrůst používání nástrojů globálních firem, jakými jsou například Google a Facebook.
• V Dánsku patří mezi tři nejčastější zpravodajské zdroje televizní zprávy, celostátní kvalitní online noviny, a novinky na Facebooku.
Původní a nezkrácenou verzi článku najdete ZDE.