Start-upová kultura v tradiční zpravodajské organizaci

30. duben 2015

Newsroomy a technologické start-upy mají několik styčných bodů: rychlost, intelektuálně založené a zvídavé pracovníky, a snaží se být v popředí nejnovějšího vývoje.

Ale newsroomy mají také dlouhodobě zavedená pravidla, podle kterých se v nich řídí každodenní práce, stejně jako hierarchické struktury managementu, které jsou s typickou start-upovou kulturou neslučitelné. Zavést atmosféru start-upu do newsroomu se v poslední době ukázalo jako trend mezi zpravodajskými organizacemi, které zajímají digitální inovace.

Vnést start-up do newsroomu je lákavá myšlenka. Přístup typu "udělej si sám", tradice rychlého vývoje, zavádění novinek a inovativní duch mají potenciál rozdmýchat digitální projekty zpravodajské organizace.

Z tohoto důvodu si několik newsroomů založilo interní start-upy - takzvané "podnikové podnikatele." Mezi experimentátory patří The New York Times, The Washington Post nebo The Seattle Times.

Podnikatelský tým často musí bojovat o to, aby protlačil svoje kreativní nápady do jádra zpravodajské organizace.

Jak taková inovace funguje v praxi je tématem výzkumu Jan Lauren Boyles, asistující profesorky na Greenlee School of Journalism and Communication na Iowa State University. Její rozhovory jdou do hloubky a ukazují, že potenciál tohoto "vnitřního podnikatelství" je mnohdy nesourodý s realitou.

Vzhledem k tomu, že "vnitřní podnikatelé" v rámci zpravodajské organizace fungují jako oddělená jednotka, jsou tyto týmy konfrontovány s řadou problémů. Výkonné složky týmu musejí uvnitř širší organizace krotit nerealistická očekávání vedoucích pracovníků newsroomu a hájit svoji relevantní pozici. Jeden inovátor z newsroomu výzkumné pracovnici Boyles sdělil, že manažeři těchto týmů musejí být schopní "usmlouvat totem k tomu, aby se změnil." Od jiného respondenta padla zmínka o životě v éře "prezentace ve výtahu."

Práce vznikající v podnikatelských týmech se může setkat s odporem anebo se pro ni nepodaří nadchnout ostatní. Jedním z vysvětlení tohoto trendu může být to, že tradiční zpravodajské týmy se soustředí v první řadě na gró své práce - což je pokrýt zpravodajství na každý den. Pracovat na digitálních inovacích už je vzhledem k jejich vytíženosti nad rámec jejich kapacity. V tomto bodě je Boyles upřímná: ""Podnikatelský tým často musí bojovat o to, aby protlačil svoje kreativní nápady do jádra zpravodajské organizace."

Neznamená to, že podnikatelské týmy jsou zcelaneúspěšné. Je zřejmé, že newsroomy, které jsou vedeny těmito týmy, jsou schopné nastolit atmosféru start-upu. Uvnitř start-upových týmů jsou struktury vedení většinou méně rozsáhlé než v samotných newsroomech. Členové týmu si snáze vyjadřují nesouhlas jeden s druhým a lépe se jim zakládají nezávislé projekty, na kterých pak pracují.

Kromě toho se týmu vyplácí schopnost rychlého rozhodování, riskování a zaměření se na nové nápady, když se projekty nevydaří. Inovace vychází z "energických podnikatelských start-upů, které se nebojí riskovat," jak uvedl jeden z respondentů profesorky Boyles. Ačkoliv tato výrazná kultura pohání inovaci, může se třít s byrokratickou a hierarchizovanou kulturou newsroomu.

Inovace vychází z "energických podnikatelských start-upů, které se nebojí riskovat"

Na základě rozhovorů s lidmi sestavila Boyles několik tipů a návrhů, jak dosáhnout kompromisu mezi oběma pracovními kulturami. Pravidelná komunikace mezi podnikatelským týmem a zbytkem newsroomu uvolňuje napětí a může přispět k lepšímu porozumění a vzájemnému doplnění různých týmů. Několik respondentů také doporučilo zavést systém rotace práce uvnitř podnikatelského týmu i newsroomu, takže pracovníci z obou sfér mohou lépe ocenit to, co dělají ti druzí.

V období od listopadu 2012 do února 2013 uskutečnila Boyles 20 důkladných rozhovorů, aby tak mohla porozumět příležitostem a omezením podnikatelských snah v newsroomech. Rozhovory dělala s konzultanty a zaměstnanci na seniorských pozicích z 20 různých newsroomů a poradenských služeb. To jí umožnilo dva úhly pohledu na tento rozvíjející se trend: zevnitř a zvenčí. Respondenty tvořili američtí a kanadští zaměstnanci buď jen čistě digitálních organizací anebo organizací, které pracují s digitálními technologiemi i tiskem.

Boyles na základě průzkumu zjistila, že rozdíly mezi kulturou start-upu a tradiční kulturou newsroomů mohou ochromit úspěšnost inovátorských týmů uvnitř velkých zpravodajských organizací. Její závěry naznačují, že obtíže tam určitě jsou; přesto Boyles navrhuje lepší integraci podnikatelských týmů uvnitř newsroomů. To může pomoci rychleji rozjet start-up zejména těm, které by tento typ spolupráce zajímal.

Další kroky:
Akademici a zpravodajské organizace, které se chtějí vydat tímto směrem, by měly ve spolupráci najít odpovědi na následující otázky:

Jaké inovativní strategie se v newsroomech používaly dříve a jaký měly úspěch?
Vznikají díky rozdílům mezi jednotlivými strategiemi newsroomu i rozdílné podoby digitálního zpravodajství?
Jak by měli podnikatelé z newsroomu nejlépe přistupovat k zavedení změn uvnitř širší organizace?
Jaké typy organizací se nejlépe hodí pro vytvoření podnikatelských týmů a proč?

Zpracováno z článku "How to integrate start-up culture in a traditional news organization" z webu American Press Institute: http://www.americanpressinstitute.org/publications/research-review/start-up-culture-news-organization/?utm_source=API%27s+Need+to+Know+newsletter&utm_campaign=f23556204b-Need_to_Know_April_28_20144_28_2015&utm_medium=email&utm_term=0_e3bf78af04-f23556204b-45802357

autor: lf
Spustit audio